Thursday, May 22, 2008

21 May yang lepas menyaksikan pertembungan 2 gergasi Liga Inggeris, Manchester United dan Chelsea di dalam saingan penuh berprestij, Liga Juara-Juara Eropah.

Manchester United, yang kali terakhir memenangi kejohanan ini pada 1999 pasti mahu mengulangi kejayaan tersebut dan menambah trofi di kabinet mereka setelah memenangi Liga Inggeris baru-baru ini.

Tetapi bagi Chelsea, perlawanan final ini pasti menjadi perlawanan 'do or die', memandangkan mereka tidak pernah bergelar juara Eropah pada peringkat tertinggi. Kali terakhir gelaran Eropah yang mereka sandang adalah gelaran Piala Pemenang Piala (UEFA Cup Winners' Cup) yang seperti anda ketahui, sudah di mansuhkan memandangkan tahap sambutan dan tahap kepentingan yang kurang memberangsangkan..

Akhirnya pasukan Manchester United, muncul sebagai juara setelah berjaya menundukkan Chelsea 6-5 melalui sepakan penalti setelah terikat 1-1 pada 90 minit masa permainan dan juga masa tambahan silver goal.

Tibalah masanya untuk giliran Manchester United menjulang piala Liga Juara-Juara setelah beberapa tahun mencuba dan menanti dengan penuh sabar. Well, they deserved it, walaupun satu ketika United seakan-akan hilang arah tatkala Chelsea melakukan serangan bertali arus pada separuh masa kedua. Walaupun saya penyokong Chelsea, tetapi saya cuba untuk tidak membabitkan emosi di dalam penulisan saya ini, FOR THE SAKE OF FOOTBALL! Football, we love it!

Congratulations United.. And for Chelsea, sack that Israeli! Tunggu ape lagi..

No comments: