Friday, May 30, 2008

Kebodohan Membawa Malang

Akhbar Metro hari ini (31 Mei) melaporkan kes kejadian bunuh seorang gadis berusia 19 tahun di Seremban. Motifnya menurut pihak polis, adalah berdasarkan cemburu.

Bagi saya ini adalah cerita yang amat mudah untuk di fahami. Kerana kedua-duanya bodoh dan tidak memikirkan tindakan dan akibat dari sesuatu perbuatan mereka itu.

Ini dapat memberi pengajaran kepada kita, untuk belajar menghargai sesuatu dan untuk sentiasa berfikiran rasional semasa bertindak. Apa perlunya seorang kekasih baru, walhal telah pun mempunyai seorang kekasih di hati? Apa perlunya ber'angkat2' dengan orang lain, jika hanya membawa kepada kemusnahan hidup? Apa gunanya melakukan jenayah sehingga sanggup membunuh? Bukankah ada pilihan lain dalam memilih pasangan? Ramai lagi wanita di Malaysia, tetapi mengapa perlu mengambil langkah yang teruk?

Tengok, siapa yang rugi? Keluarga juga yang rugi. Bertahun-tahun mendidik dan berkorban demi anak, ini yang jadi. Si gadis, masuk bawah tanah, dan si teruna, masuk penjara. Minta maaf jika saya terkasar bahasa dan berkata buruk mengenai si mati, tetapi inilah hakikatnya yang terjadi sebagai rakyat Malaysia. Gagal menghargai apa yang ada, dan bertindak melulu tanpa memikirkan akibat tindakan terbabit.

Ini cerita budak-budak baaaiii. Senang cerita, 'dah ada pakwe, nak yang lain'. Dan tidak kisah lah hal ini terjadi, kerana sikap kebudak-budakan kedua-dua lelaki dan perempuan.

Semoga roh si mati di berkati Allah dan di tempatkan di kalangan orang beriman..Al-Fatihah

1 comment:

Azhar85 said...

Diaorg patut dengar lagu Hafiz Sa'ari (apa nama dia..aku pun x ingat..ni main bantai ja ni..hahaha)..Kisah Budak-Budak Zaman Sekarang...hahaha..