Sunday, May 25, 2008

Impian tercapai..

Yeaaaaaaa.. Impian semua penyokong Chelsea yang beragama Islam dah tercapai.. Avram Grant telah di pecat dari jawatan pengurus Chelsea. Ternyata pengurus Israel tersebut tidak dapat menjalankan tugasnya dengan baik.. Dah adat orang Israel, cakap je besar, tapi takdak apaaaa..

Walau sesiapa sahaja yang menggantikan Avram Grant di Chelsea, aku mengharapkan biarlah seseorang yang baik dari segi taktikalnya, untuk guide Chelsea. Dengar-dengar khabar angin bahawa Guus Hiddink (pengurus pasukan Russia sekarang) di sebut-sebut bakal menggantikan Grant.

Setahu aku, Guus Hiddink ni memang seorang manager yang famous dan juga taktikalnya boleh pakai. Pernah membawa pasukan Korea pada Piala Dunia 2002, dan ketika itu Korea menjadi 'giant killer' apabila menundukkan Itali dan Sepanyol pada kejohanan edisi 2002 tersebut. Selepas itu, beliau mengambil alih tugasan di PSV Eindhoven, dan menjuarai Liga Eredivisie Belanda 2 kali berturut-turut. Semasa dengan PSV, beliau di tawarkan pula tugas sebagai jurulatih pasukan kebangsaan Australia. Memegang 2 jawatan sekaligus tidak menghalang Hiddink dari mendapat keputusan yang baik, samada peringkat kelab mahupun antarabangsa.

Setelah meletakkan jawatan sebagai jurulatih PSV dan Australia, beliau mengambil keputusan untuk mengambil-alih tugas sebagai jurulatih pasukan kebangsaan Russia. Pasukan Russia seperti yang di jangka, mudah layak ke Euro 2008 setelah persembahan baik di peringkat kelayakan, termasuk menundukkan pasukan England 2-1 di Russia.

Begitulah sedikit sebanyak kejayaan Hiddink. Mungkin ada lagi kejayaan beliau yang lain, tapi maybe aku tak tahu di sebabkan aku pun lahir tahun 1986..

No comments: